قبلی

7 نکته کاربردی برای مذاکره در مورد حقوق مورد نظر

شما مصاحبه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و اکنون نوبت آن شده که درباره حقوق صحبت کنید. آیا شما فردی خوش صحبت هستید، کسی که از هنر مذاکره لذت می‌برد؟ یا حتی از فکر کردن به آن می‌ترسید، مثلا کسی که در مواجهه و رودرویی با افراد بهم می‌ریزد؟ اگر در جستجو به این مقاله رسیدید، به احتمال زیاد از نوع افراد مورد دوم هستید که در نتیجه به چند نکته کلیدی نیاز دارید.
در اینجا 7 نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند در مذاکرات بعدی در رابطه با حقوق خود موفق شوید تا هم روند و فرآیند مذاکره و هم نتیجه آن مثبت باشد.

1. از پیشنهاد دادن رقم اول نترسید.

شاید شنیده باشید که در یک مذاکره، فردی که اول صحبت می‌کند، بازنده است. اما در این موقعیت لزوماً اینطور نیست.
پیشنهاد دادن اولین رقم حقوق یک نقطه شروع ایجاد می‌کند. لطفا رقم خیلی بالایی را هدف نگیرید – زیرا احتمالاً باید خیلی پایین بیایید. شما در حال تعیین انتظارات و یا الزامات هستید، بنابراین طرف مقابل با رقم بسیار پایین‌تر از آنچه شما در ذهن داشتید شروع نمی‌کند.
اگر فکر می‌کنید این سِمَت فرضاً حقوق ماهانه معادل ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد و عدد حقوق ۱۲ میلیون تومان را پیشنهاد دهید، اینگونه هر کسی که در حال مذاکره با او هستید می‌داند که از نباید فرضا با رقم ۷ میلیون تومان شروع کند. با ارائه اولین پیشنهاد، آنها را از همان ابتدا به رقم هدف خود – رقمی که مایل به قبول آن هستید – نزدیک می‌کنید.

2. تحقیق کن.

برای اینکه نکته شماره 1 موثر باشد، باید به طور منطقی مطمئن باشید که عددی که با آن شروع می‌کنید دقیق است. و نه فقط یک عددی در محدوده دستمزدهای بالا برای شرکت‌های بزرگ.
شما باید تحقیقات خود را انجام دهید تا متوسط دستمزدهای بازار مربوطه برای کارمندان در همان محل موردنظر، که برای شرکتی به ابعاد شرکتی که با آنها مذاکره می کنید کار می‌کنند، دستتان بیاید. شما همچنین باید بدانید که ارزش یک فرد با تجربه و سابقه شما چه میزان است. هرگز بدون اطلاعات کافی وارد هیچ مذاکره‌ای نشوید.

3. گوش کنید.

هیچ‌کس در حین صحبت‌کردن چیزی یاد نگرفته است. برای اینکه یک مذاکره‌کننده موثر باشید، باید یک شنونده خاص و استثنایی باشید.
خیلی وقت‌ها افراد با تمام پاسخ‌های احتمالی وارد مذاکره می‌شوند، و در نتیجه زمان کافی را صرف توجه به صحبت‌های طرف مقابل نمی‌کنند. بعد از آن ممکن است متوجه شوید که تماماً در حال مذاکره برای چیزی نامربوط هستید. گوش دادن کلید حل این مسئله و پیش بردن مذاکره‌ای اصولی و قوی است.

4. شفاف‌سازی کنید.

هنگامی که کار گوش دادن را به خوبی انجام دادید، گام بعدی این است که درخواست طرف مقابل را روشن کنید. اشکالی ندارد که بگویید، “فقط برای اینکه مطمئن شوم درست متوجه شده‌ام، این همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید، درست است؟”
و هرگز تصور نکنید که می‌دانید طرف مقابل چه می‌خواهد. (شاید بدانید، شاید ندانید) با ذهنی باز وارد مذاکره شوید و آماده باشید که اگر اطلاعات جدیدی در طول بحث در اختیار شما قرار گرفت، موضع خود را تغییر دهید.

5. برای یک مذاکره برد-برد مشکل را حل کنید.

برای یافتن راه‌حل در هر زمینه‌ای که اختلاف نظر دارید، با طرف مقابل همکاری کنید. این کار به هر دوی شما این امکان را می‌دهد که با این احساس که به چیزی که می‌خواستید رسیده‌اید، کنار بروید.
در یک مذاکره حقوق و دستمزد، یک مدیر جذب یا منابع انسانی ممکن است امیدوار باشد که شما، فرد منتخب، ۳ میلیون تومان کمتر از میانگین صنعت دریافت کند. ممکن است شرکت با پس انداز چند میلیون تومانی “برنده” شود، اما این می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد زیرا فرد منتخب ممکن است این پیشنهاد را به عنوان ضرر تلقی کند، و حتی پس از شروع به کار به جستجو ادامه دهد. یک مذاکره‌کننده خوب باید به دنبال پیروزی برای همه افراد درگیر مذاکره باشد.

6. برای درخواست اقدام کنید

به زبان ساده و واضح برای اینکه هیچ سوء تفاهمی وجود نداشته باشد، درخواست خود را بیان کنید. به عنوان مثال، مدیر جذب یا منابع انسانی ممکن است بپرسد: “اگر با درخواست حقوق شما موافقت کنم، آیا پیشنهاد شغلی را می‌پذیرید؟”
هر دو طرف باید در هنگام توافق با شرایط یکدیگر برای بسته شدن فوری مذاکره تلاش کنند.

7. برای چیزی بیش از حقوق و دستمزد مذاکره کنید

مزایای شرکت، مرخصی با حقوق و شرایط بیمه تکمیلی را فراموش نکنید. همچنین موضوعات پیشنهادی مورد بحث، مانند: شرایط دورکاری، فرصت‌های پیشرفت در سازمان، مسئولیت‌ها و شرح وظایف و – بسته به نوع سازمان – گزینه‌های برخورداری از مالکیت و سود سهام شرکت.

نظر بدهید